TIK
Linki do przydatnych w nauczaniu aplikacji:
Metody wspomagające rozwój
Metoda projektu
to metoda nauczania kształtująca wiele umiejętności oraz integrująca wiedzę z różnych przedmiotów. Istotą tej metody jest samodzielna praca uczniów, wykorzystujących wiedzę z wielu dziedzin, prowadząca do realizacji określonego celu (tematu), w oparciu o założone cele.
https://static.scholaris.pl/main-file/103/085/projekt_edukacyjny_jako_metoda_66363.pdf
Metoda WebQuest
(„Poszukiwania w Sieci”), jest zorientowanym na uczniowskie badania formatem zajęć edukacyjnych, w którym wyjściowym (ale nie wyłącznym) źródłem informacji jest Internet. Prościej mówiąc, WebQuest jest konkretnym schematem metody projektu badawczego.
- Uczniowie w oparciu o Sieć zgłębiają zadaną tematykę, starają się weryfikować jakość uzyskiwanej informacji (także w oparciu o źródła pozainternetowe).
- Pozyskane informacje i tworzone na ich podstawie struktury uczniowie gromadzą, redagują i przygotowują do prezentacji za pomocą elektronicznych narzędzi.
- Narzędziem może być serwis internetowy (np. Google Blogger, Witryny Google), program do prezentacji (np. Prezentacje Google, Power Point, uczniowski film etc.) lub w ostateczności nawet zwykły edytor tekstowy z osadzonymi ilustracjami i linkami do źródeł.
- Narzędzie powinno zostać dobrane stosownie do formy i środowiska prezentacji końcowej (np. Blogger lub Witryny dla prezentacji w Sieci, PowerPoint lub nowszy program prezentacyjny dla prezentacji w sali z projektorem, edytor dokumentów tekstowych [lub i farby plakatowe] dla prezentacji w miejscach wymagających papierowego nośnika).
https://www.enauczanie.com/metody/wq
E-portfolio
Rozumiane może być jako:
- metoda oceny i samooceny,
- instrument wspierający planowanie kariery zawodowej,
- metoda wspomagania uczenia się.
Jest celowy zbiór prac ucznia lub nauczyciela, które ilustrują postępy, starania i osiągnięcia w jednej lub wielu dziedzinach na przestrzeni czasu.
jest powszechnie rozumiane jako tworzona przez właściciela kolekcja cyfrowych obiektów demonstrujących doświadczenia, osiągnięcia i dowody związane z umiejętnościami i kompetencjami lub (w przypadku uczniów) także z procesem uczenia się. Jako metoda nauczania nosi nazwę ePortfolio prezentacyjne.
E-portfolio to przede wszystkim proces (nie tylko produkt) – metoda holistycznego oceniania, motywowania i wspierania rozwoju. https://www.enauczanie.com/metody/eportfolio
Zobacz prezentację Katarzyny Ryszko: https://www.enauczanie.com/metody/eportfolio/metoda
Wideokonferencja ZOOM, Skype i Google Hangouts
Podczas organizowania wideokonferencji, wysyłamy zaproszenia do nich (najlepiej numer dostępu ID, wraz z hasłem). Takich danych dostępowych nie umieszczamy w kanałach social media czy w innych ogólnodostępnych miejscach. Należy co jakiś czas zmieniać te dane dostępowe, numer ID i hasło, na przykład raz na miesiąc lub częściej. Można wykorzystać możliwość zablokowania wejścia do wideokonferencji po rozpoczęciu spotkania. https://jaksierozwijac.pl/wideokonferencja-zoom-skype-google-bezpieczenstwo/#
Wideokonferencja Hangouts
– funkcja umożliwiająca dołączenie do spotkania w Google Hangouts za pośrednictwem linku. Dołączenie do spotkania w Google Hangouts nie wymaga konta Google: goście nieposiadający konta Google, którzy otrzymali od organizatora spotkania link do wideokonferencji, zostają poproszeni o wprowadzenie swojego imienia i wysłanie prośby (kliknięcie) o dołączenie do spotkania. https://gocloud.pl/wideokonferencje-hangouts-bez-konta-google/
Edukacja w chmurze
-Chmura pozwala nam na dostęp do naszej pracy w dowolnym miejscu, w dowolnym czasie, a także umożliwia dzielenie się wiedzą z innymi. To uwalnia nas od potrzeby konkretnego urządzenia, aby uzyskać dostęp do pliku czy też aplikacji, np. edytora tekstu lub arkusza kalkulacyjnego. Chmura zmienia zatem sposób komunikacji, a w rezultacie także sposób prowadzenia kształcenia, nauczanie, uczenie się oraz współpraca online z wykorzystaniem ogólnodostępnych serwisów chmurowych: platforma Moodele, platforma Google Classroom, pakiet online Google: e-dysk; dokumenty, arkusze, prezentacje, kalendarze, witryny, formularze i ankiety.
Więcej informacji o tym Jak pracować w chmurze (Tutaj)
Czym jest platforma Moodle?
MOODLE – w dużym skrócie: Modular Object Oriented Dynamic Learning Environment (Modularne Obiektowo Zorientowane Środowisko Nauczania) – jest to aplikacja pozwalająca tworzyć kursy internetowe (kursy online) i nimi zarządzać.
Platforma Moodle jest środowiskiem nauczania zdalnego online dostępnym w przeglądarkach internetowych. Umożliwia tworzenie i administrację kursów online – tym samym zarządzanie całym procesem zdalnego nauczania.
Moodle jest zbiorem powiązanych ze sobą narzędzi, jest elastycznym rozwiązaniem, które pozwala prowadzić zajęcia zarówno w sposób indywidualny jak i dla wielu słuchaczy.
Platforma Moodle obsługuje trzy formaty kursów:
• format tygodniowy – kurs podzielony jest na moduły odpowiadające tygodniom,
• format tematyczny – kurs składa się z modułów zwanych tematami,
• format towarzyski – wykorzystujący aktywność forum dyskusyjne
Osoba projektująca kurs ma możliwość tworzenia różnych składników w obszarze każdego modułu (tygodnia lub tematu). Składniki te w najbardziej ogólny sposób dzielą się na tzw. zasoby (statyczne treści edukacyjne) i aktywności (jednostki umożliwiające działanie).
zasoby e-learningowe – to rodzaj jednostki zawartości kursu – stanowi jego treść merytoryczną. Zasobem może być zarówno materiał dydaktyczny załączony jako wcześniej przygotowany plik (np. dokumentu PDF, prezentacja multimedialna, pliki filmowe, dokumenty HTML) jak i blok tekstowy wstawiony jako zawartość strony, etykiety lub książki.
aktywności e-learningowe – to elementy treści kursu charakteryzujące się pewną interaktywnością. Składowe kursu umożliwiające podjęcie przez prowadzącego określonych działań słuchacza – należą do nich m.in. ankieta, czat, forum, quiz, zadania.
Wszystkie te elementy budujące kursy można podzielić ze względu na sposób komunikacji prowadzący-słuchacz na:
• synchroniczne — komunikowanie się, które wymaga równoczesnego kontaktu prowadzącego i słuchacza (uczestnicy biorą udział w procesie dydaktycznym w tym samym czasie).
• asynchroniczne — komunikowanie się bez równoczesnego wzajemnego kontaktu prowadzącego i słuchacza (uczestnicy nie muszą być w tym samym czasie i miejscu podczas nauki).
Umiejętne zastosowanie przez autora kursu narzędzi oferowanych przez środowisko Moodle, może przyczynić się do znacznego stymulowania procesów kształcenia i rozwijania motywacji do nauki w ramach wirtualnej społeczności. Jakość zaprojektowanego kursu, zależy od wiedzy, kunsztu pedagogicznego, a także intuicji i kreatywności autora oraz osoby prowadzącej dany kurs. To od niego zależy ostateczny kształt kursu.
Informacje zaczerpnięte ze strony: https://e-pasje.pl/platforma-moodle-najpopularniejsze-narzedzie-e-learningowe/